Diep ontspannen met Yin yoga en Yoga Nidra

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Datum - vrijdag 13-11-2020
19:30 - 21:30

Locatie
De Aandachtsmederij


Wil je wérkelijk ontspannen? Je ont-doen van indrukken in plaats van alleen maar indrukken opdoen? Kom dan Yoga Nidra ervaren. Yoga Nidra is een techniek om diep te ontspannen en wordt ook wel ‘de yoga slaap’ genoemd. Een uur Yoga Nidra kan voelen als 4 uur slaap!

Tijdens een Yoga Nidra sessie keer je met je aandacht naar binnen, ontspan je je hele lichaam, waardoor je bij de diepere lagen van je bewustzijn komt. Je brengt je bewustzijn van waakstaat naar diepe slaapstaat, terwijl je blijft volledig wakker en alert blijft. Je balanceert als het ware op de lijn tussen wakker zijn en slapen. (ook wel Theta hersengolven genoemd).
 
Door deze diepe ontspanning verwerkt je systeem ervaringen en indrukken en ontdoet deze van hun emotionele lading. Je maakt je systeem vrij van diepgewortelde indrukken, opgebouwde stress en patronen. Na een Yoga Nidra sessie voel je je helder, licht en ontspannen.
 
Opbouw workshop:
Door zachte yinyogahoudingen, brengen we het lichaam eerst tot ontspanning, waarna je een heerlijke ontspannende Yoga Nidra sessie volgt. In deze Yoga Nidra workshop worden alle basisstappen van een sessie doorlopen: bodyscan, ademwerk, visualisaties en het werken met een intentie.
 
Bijzonder geschikt bij: burn-out, weinig energie, slecht slapen, chronische vermoeidheid, depressieve gevoelens of gewoon de behoefte aan heerlijk diep ontspannen!

Yoga Nidra betekent ‘yogaslaap’, het is een diepe geleide ontspanning waarbij je je bewustzijn tussen waken en slapen inbrengt en daardoor compleet ontspant. In de sessie breng je je aandacht naar verschillende lichaamsdelen, oefen je het terugtrekken van je zintuigen en visualiseer je. Het bestaat uit verschillende fasen en doordat je hierin meegenomen wordt kom je in een diepe staat van fysieke en mentale ontspanning. Een Yoga Nidra sessie van 30-45 minuten staat gelijk aan zo’n vier uur slaap!

Effecten van Yoga Nidra:
– slaap inhalen
– kalmte, ontspannen staat van geest
– concentratie verhogen, geheugen versterken
– intuïtie ontwikkelen
– gezondheid, weerbaarheid verhogen
– slaapritme, gemakkelijker in- en doorslapen of juist minder slaap nodig hebben

Hoe werkt het?
De stapsgewijze opzet van Yoga Nidra zorgt ervoor dat je, door constant de instructies te volgen, wakker blijft en geen gelegenheid krijgt om weg te zakken in diepe slaap. Tijdens Yoga Nidra begeef je je tussen ontspanning en halfslaap. Anders dan bijvoorbeeld bij een kort middagslaapje waarbij je wel diep wegzakt en waardoor je je daarna vaak eerder suf voelt dan gerevitaliseerd. Door middel van een EEG is hersenactiviteit meetbaar in verschillende fasen tussen alertheid en slaap. Hierbij worden de spanningswisselingen, het aantal aantal trillingen per seconde, weergeven in Herz.

brainwave-graph

Yoga nidra is een ontspanningsmethode, je begeeft je tijdens een sessie dus voornamelijk in het alfagedeelte. Je gedachtestroom komt tot rust en in het lichaam treed een gevoel van zwaarte op. Tegelijkertijd is Yoga Nidra activerend, erna voel je je lichamelijk en geestelijk helder en fris. Dat komt doordat de je ook in het thèta gedeelte komt. Het moment dat je het gevoel hebt dat je wegzakt, of dat je een deel van wat er gezegd wordt niet meegemaakt hebt, op die momenten haal je slaap in. Tijdens Yoga Nidra schakel je tussen de alfa- en thèta-fase, zonder dat je in de delta-fase komt.

Deelnamekosten bedragen € 27,50 per persoon.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogste van het laatste nieuws van de Aandachtsmederij.

Je hebt je succesvol aangemeld!